Savior-Vivre przedszkolaka
Savoir - vivre jest sztuką,
której uczymy się przez całe życie.
Dlaczego więc nie zacząć tej nauki możliwie
jak najszybciej już od najmłodszych lat?
W naszym przedszkolu dużą wagę przywiązujemy do zasad dobrego wychowania , które wdrążone w jak najmłodszym wieku pomogą dzieciom funkcjonować w dalszym dorosłym życiu. Nasi podopieczni w trakcie zabaw, zajęć dydaktyczno-wychowawczych , teatrzyków, podczas spożywania posiłków uczą się i poznają zasady dobrego wychowania, zwyczaje towarzyskie i reguły grzecznościowe. Proces kształtowania nawyków kulturalnego zachowania odwołuje się do konkretnych przykładów ze świata dziecięcego, dzięki czemu zasady savoir- vivre staną się przedszkolakom bardziej zrozumiałe i bliskie. Bardzo istotne są tutaj pomoce dydaktyczne z których korzystają nauczycielki np. literatura związaną z tym tematem (bajki, opowiadania, wiersze, poradniki),gry układanki plansze tematyczne, deseczki do krojenia, fartuszków, jak również w zestawy plastikowych naczyń i sztućców wykorzystywanych do praktycznej nauki nakrywania do stołu. Poprzez aktywny udział w opisanych wyżej działaniach dzieci poznają :
*ogólne zasady kulturalnego zachowania się, stają się bardziej życzliwe i koleżeńskie wobec rówieśników, a także z szacunkiem odnoszą się do osób dorosłych.
*zwroty grzecznościowe oraz właściwe formy powitania, pożegnania i pozdrowienia.
*właściwe zachowania przy stole (myjemy ręce
przed posiłkami;
nie mówimy z pełnymi ustami; łokcie trzymamy blisko tułowia; do jedzenia
używamy sztućców; wstając od stołu, dziękujemy za posiłek) ,umieją samodzielnie
nakryć do stołu, jak i rozumieją znaczenie zwrotów: „poproszę”, „dziękuję”,
„smacznego” i doskonale wiedzą kiedy
należy ich używać.
*zasady zachowania obowiązujące w miejscach publicznych i środkach lokomocji, jak również akceptują konieczność dostosowania stroju do okazji.
Efekty naszej pracy są widoczne
w relacjach przedszkolaków z rówieśnikami oraz pracownikami przedszkola, zachowaniu
dzieci w miejscach takich jak teatr czy
biblioteka, umiejętności dopasowania stroju do okazji i okoliczności (ubiór
galowy), a także ogromna samodzielności i kulturze podczas spożywania
posiłków.
i pamiętaj, że przykład idzie z góry!
* Ucz dziecko ,,czarodziejskich słów": proszę, dziękuję, przepraszam , smacznego i dawaj przykład w jakich sytuacjach powinny być one stosowane. Z czasem ich używanie stanie się nawykiem.
*Pomagaj dziecku dbać o
codzienną higienę i wygląd. Wyjaśnij, że specjalne
okazje (wizyta babci, świąteczne dni, rodzinne uroczystości) powinien
podkreślać odpowiedni, elegancki i uroczysty ubiór.
*Uświadamiaj dziecku, jak ważne jest bycie uprzejmym na co dzień. Okazuj radość, kiedy maluch odpowiada na pozdrowienia i stara się pierwszy
powiedzieć dzień dobry na powitanie. Przy każdej okazji podkreślaj, że
szczególny szacunek należy się osobom starszym – kultura wobec nich to najlepsza
wizytówka dobrych manier.
*Naucz malucha, że trzeba
dzielić się z innymi. Pochwal dziecko i pokaż jak bardzo
cieszą cię jego zachowania, np. kiedy ustala z przedszkolakami reguły zabawy,
spokojnie czeka na swoją kolej, częstuje smakołykami inne dzieci, przestrzega
kolejności zabawy atrakcjną zabawką.
*Zwracaj uwagę
na grzeczne prowadzenie rozmów telefonicznych. Naucz malucha –
najlepiej podczas zabawy – prowadzenia rozmowy: zaczynamy od pozdrowienia:
dzień dobry i przedstawienia się rozmówcy, a kończymy pożegnaniem.
*Przypominaj dziecku zasady właściwego zachowania się przy stole: myjemy ręce przed posiłkami; nie mówimy z pełnymi ustami; łokcie trzymamy blisko tułowia; do jedzenia używamy sztućców; wstając od stołu, dziękujemy za posiłek.